1398/5/26 | 13:29 | 232 | 0

آنچه باید درباره جمع آوری پل کوی نصر بدانیم

آنچه باید درباره جمع آوری پل کوی نصر بدانیمتعادل خطوط ترافیکی، یکی از مهمترین اصول و مبانی مورد توجه کارشناسان و مهندسان ترافیک در مرحله طراحی شبکه معابر بزرگراهی و شریانی است. تعادل خطوط ترافیکی در واقع بدین معنا است که پلی با 2 خط عبوری نمی تواند در امتداد معبری با عرض بیشتر قرار گیرد. 

همین اصل ساده، ضرورت اجرای بسیاری از پروژه های عمرانی را روشن می سازد؛ به ویژه در شهرهای در حال توسعه ای همچون تهران که همواره بخشی از زیرساخت هایی که به مقتضای نیازهای ترافیکی روزگار خود احداث شده اند، دیگر پاسخگوی شرایط امروز نیستند.

اما عرض کم و ایجاد یک گلوگاه ترافیکی در امتداد مسیر بزرگراه های شهید گمنام و آل احمد، تنها دلیل تعریف و طراحی پروژه زیرگذر کوی نصر و جمع آوری پل قدیمی این تقاطع نیست. فرسودگی در اثر فعالیت 37 ساله، هزینه های گزاف تعمیر و نگهداری، عدم امکان تعریض و در نهایت عدم پاسخگویی مقابل بارهای لرزه ای براساس آیین نامه های امروزی، از دیگر مواردی است که برچیدن پل فلزی کوی نصر را اجتناب ناپذیر ساخته بود.

اواخر خردادماه سال جاری، عملیات جمع آوری پل 600 متری گیشا که دارای 23 دهانه و بیش از 9700 متر مربع سطح عرشه بود، آغاز شد و آخرین قطعه عرشه پل در تاریخ بیست و دوم تیرماه طی مراسمی با حضور دکتر پیروز حناچی شهردار تهران جمع آوری شد. به این ترتیب عملیات جمع آوری پل فلزی کوی نصر که قرار بود براساس برنامه زمان بندی اولیه ظرف مدت 60 روز انجام شود، طی یک بازه زمانی 23 روزه (معادل یک سوم زمان برآورد شده) به سرانجام رسید. 

پل کوی نصر از 224 شاه تیر 24 متری و 50 عدد ستون برخوردار بود. برچیدن و حمل این قطعات مرتفع، علی رغم محدودیت های ترافیکی و در نتیجه فعالیت شبانه روزی 10 اکیپ اجرایی در 3 شیفت کاری صورت پذیرفت. برای جابجایی قطعات این پل 3200 تنی، 500 سرویس حمل و نقل سریع به انبار انجام شد و این امر همزمان با مدیریت دقیق ترافیک منطقه پیش رفت. 

جالب است بدانید امکان برچیدن پل فلزی کوی نصر در نتیجه بازکردن بیش از 60 هزار قطعه اتصالات فراهم شده و برای به نتیجه رسیدن این بخش از پروژه، از 22 هزار نفر- ساعت نیروی انسانی، 2100 دستگاه- ساعت جرثقیل سنگین و نیز 2000 دستگاه- ساعت جرثقیل سبک بهره گیری شده است. در طول اجرای عملیات و علی رغم پیشبرد پروژه بدون انسداد کامل ترافیکی، هیچ حادثه ای رخ نداده است؛ امری که مرهون نظارت مستمر واحد HSE  و به کارگیری تجهیزات و ملاحظات حفاظتی توسط تمام کارکنان می باشد.

rating
به اشتراک گذاری

برچسب ها: معاونت فنی عمرانی

اخبار مرتبط:
  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.

نام شما
پست الکترونیک
وب سایت
عنوان
نظر
تصویر امنیتی CAPTCHA
کد را وارد کنید
| print