1398/4/29 | 09:49 | 59 | 0

گزارش خبری گروه مطالعات سطحی و زیر سطحی:

آغاز پروژه مطالعات رادار نفوذی زمین (GPR) بصورت سه بعدی در معابر اصلی شهر تهران با همکاری شرکت­های ژاپنی

به گزارش پایگاه خبری سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، نظر به ضرورت شناسایی حفره­های زیرسطحی و پیشگیری از فروریزش های احتمالی در برخی معابر شهری و اهمیت بیش از پیش اسکن­های زیر سطحی، لزوم اجرای سریعتر این پروژه بصورت مشترک با شرکت­های بین المللی معتبر در این حوزه از سوی مدیران ارشد شهرداری احساس شد. این مطالعات به عنوان مکمل مطالعات ساخت و احداث خطوط مترو، تونل و طراحی فضاهای زیر سطحی نیز می­باشد. از این رو سازمان مشاور فنی ومهندسی شهر تهران به نمایندگی از طرف شهرداری تهران ماموریت یافت که این پروژه را رهبری نماید.

مدیر گروه مطالعات سطحی و زیرسطحی مركز مطالعات ژئوتكنيک افزود: در حال حاضر روش رادار نفوذی زمین (GPR)، یک روش ژئوفیزیکی با کارآیی مناسب و قابل قبول به شمار می رود. این روش، ناهنجاری­های درون زمین را بر اساس تغییرات خواص الکتریکی مصالح زیرسطحی شناسایی می کند. این روش در ابتدا برای مواد و منابع طبیعی داخل زمین استفاده می شد، اما امروزه برای سایر محیط ها مانند: بتن، آسفالت و چوب نیز به صورت گسترده استفاده می شود. وجود تعداد زیادی از محیط های با خواص ضعیف دی الکتریکی و طیف وسیع فرکانس های رادیویی منجر به کاربرد وسیع GPR شده است.

ايشان اظهار داشتند پس از بررسی و تحقیق در زمینه استفاده از روش­های نوین و پرسرعت جهت اسکن زیرسطحی، مشخص گردید که در اکثر کشورهای توسعه یافته از سیستم­های GPR پرسرعت (قابل اتصال به خودرو) برای پایش تاسیسات و عوارض زیرسطحی استفاده می شود. کشور ژاپن و بخصوص شهر توکیو نیز همچون تهران با مشکل فروچاله ها روبروست؛ و در سالهای اخیر با کمک سیستم های GPR پیشرفته که توسط مهندسین خود طراحی و ساخته شده است، نقاط مستعد ریزش و پرخطر را بطور پیوسته مانیتور کرده اند و در این زمینه به موفقیت بالایی رسیده اند. معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران (سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران) نیز از سال 1391 استفاده از سیستم­های GPR دستی را برای مطالعات زیرسطحی در سطح شهر تهران در دستور کار خود قرار داده و هم اکنون به یک قطب جهت مطالعات مذکور رسیده است. در نتیجه با توجه به توان تخصصی موجود در این زمینه در سازمان مشاور و همچنین بهره­گیری از توان سخت افزاری و نرم افزاری شرکت CTI که در حال حاضر یکی از پیشرفته ترین تجهیزات GPR سه بعدی که قابلیت اتصال به خودرو را نیز دارد، بدون شک در این زمینه انتظار می رود پروژه فوق به بهترین نحو به سرانجام برسد.

وی خاطر نشان کرد: شناسایی حفرات احتمالی و نقاط مستعد نشست با سیستم GPR سه بعدی متحرک، ثبت عوارض در حین انجام کار، مشخص کردن محل‌هایی که به دلیل وجود موانع، امکان بررسی ندارند، تعیین منطق بحرانی حفره های زیرسطحی، انجام تست ثانویه با سیستم­های دقیق ولی کم سرعت GPR دستی به منظور صحت سنجی بی هنجاری های شناسایی شده، انتقال تکنولوژی از سوی طرف ژاپنی به کارشناسان فنی شهرداری تهران از وظایف این گروه در طی انجام پروژه است.

rating
به اشتراک گذاری

برچسب ها: ژئوتکنیک

  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.

نام شما
پست الکترونیک
وب سایت
عنوان
نظر
تصویر امنیتی CAPTCHA
کد را وارد کنید
| print