
معرفی سازمان:
با پایان یافتن جنگ تحمیلی و آغاز دوران سازندگی، آهنگ آبادانی در کشور نواخته شده بود. شهر تهران با رشد روز افزون خود انبوهی از مشکلات را در پیش رو داشت و شهـروندان در ترددهـای روزانه خود از معابر کم عرض و پر تقاطع، متحمل زحمات فراوانی بودند. کمبود بزرگراهها، تقاطع های غیر همسطح، معابر استاندارد و از همه مهم تر ضعیف بودن ساختار تشکیلات وقت در بر طرف کردن موانع و انجام پروژه های بزرگ عمـرانی، مدیران شهری را بر آن داشت تا با تمهیدات هوشمندانه و برنامه ریزی دقیق به فکر تشكيل يك سازمان اجرايی مستقل و پويا باشند. بدینگونه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در ابتدای كار خويش در اسفند ماه 68، پس از مطالعات گسترده، با تلاشهای پيگير و طی مراحل قانوني لازم در تاریخ 1369/8/1 توانست موافقت تشکیل و فعالیت سازمان مهندسی و عمران شهر تهران را با سرماية اوليه پنج ميليارد ريال از شهرداری تهران بگیرد.
---------------------------------------------------------------------------
تاریخچه سازمان:
شهرداری تهران با توجه به گسترش روزافزون شهر، پروژه های عمرانی فراوانی را در دست طراحی و اجـرا داشت. اين پروژه ها كه با گسترش شهر روز به روز برتعدادشان افزوده می شد، مستلزم نظام مهندسی ويژه ای بود كه بايد با سرپرستی سازمانی مسئول صورت پذيرد. سازمان مهندسی و عمران شهر تهران بر پايه همين ضرورت تشكيل يافت.
اين سازمان كه وابسته به شهرداری تهران است فعاليتهای گوناگونی را در دستور كار خود دارد كه هريك با بهره گيری از پرسنل متخصص و برنامه ريزی دقيق در دست انجام است. هدف سازمان عبارت است از ارتقای كمی و كيفی طرحهای عمرانی، تسريع در اجرای آنها و رفع نيازهای اساسی شهرداری تهران در زمينه مهندسی و عمران. برنامه ريزی پنج ساله اجرايی شبكه بزرگراهی تهران از سال 1384 الی 1388 و توسعه اين شبكه برای تهران در سال 1404 می باشد. برنامه ريزی حاضر با رعايت طرح تفضيلی كه مبنای آن طرح جامع تهران و با اهداف روان سازی ترافيک در شبكه بزرگراهی تهران می باشد.
-----------------------------------------------------------------------
شناسنامه سازمان
سال تاسيس: 1369 و مرکز اصلی این سازمان، شهر تهران و مدت فعالیت آن از تاریخ تاسیس نامحدود است.
تصويب اساسنامه اوليه: 1369/05/14
مرجع تصويب كننده: وزارت کشور (قائم مقام شورای اسلامی شهر تهران)
اصلاح اساسنامه: 1378/01/10
تصويب و ابلاغ اساسنامه جديد: 1393/10/15
مرجع تصويب كننده: شورای اسلامی شهر تهران
---------------------------------------------------------------------------
وضعیت حقوقی سازمان:
سازمانی غيرانتفاعی و وابسته به شهرداری که مطابق با مفاد اساسنامه و آيين نامه های مصوب اداره مي شود.
---------------------------------------------------------------------------
اركان سازمان:
الف - شوراى سازمان
ب- هیات مدیره
ج- بازرس
---------------------------------------------------------------------------
اعضای شورای سازمان:
- شهردار تهران به عنوان رياست شورا
- معاون فنى و عمرانى شهردارى تهران
- نماينده وزارت كشور
- دو نفر كارشناس متخصص در رشته های مرتبط به پيشنهاد شهردار و تائيد شورای سازمان
---------------------------------------------------------------------------
استراتژی های کلان سازمان:
1- ارتقاء و توسعه کسب و کار.
2- اصلاح نظام پیمانکاری.
3- توسعه انجام پروژه ها از طریق روش تامین مالی غیرنقدی.
4- استفاده از ظرفیت های موسسات مالی و اعتباری برای تامین منابع مالی پروژه ها.
5- بکارگیری، جذب، یادگیری و بومی سازی تکنولوژی های احداث زیر ساخت های شهری.
6- افزایش کارایی ماشین آلات سازمان با اجرای سیستم نگهداری و تعمیرات جامع.
7- چابکی در فرآیندهای سازمان به منظور کاهش قیمت تمام شده.
8- توسعه و تخصصی نمودن حوزه تامین کالا در تمامی حوزه های زیرساخت های عمرانی.
9- استقرار نظام مهندسی ارزش در پروژه های منتخب.
10- اصلاح ساختار قیمت تمام شده پروژه ها با معاونت فنی و عمرانی شهرداری برای تعیین بالاسری قابل قبول و اعتبار تخصیصی برای سازمان.
11- توسعه مکانیزم های همکاری با منابع دانشی موجود در درون کشور مانند مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی، شرکت ها و مشاوران و پیمانکاران خصوصی توانمند.
12- طراحی معماری سازمان و پیاده سازی سیستم های جامع منابع انسانی.
13- تهیه و اصلاح نظام فنی و اجرایی برای سازمان مهندسی مطابق با اسناد بالادستی.
14- توسعه نظام مدیریت دانش سازمانی.
15- ارتقاء و پیاده سازی سیستم جامع منابع انسانی.
---------------------------------------------------------------------------
استراتژی های خرد سازمان:
1- افزایش سبد پروژه ها (مثل پارکینگ های طبقاتی و...).
2- گسترش خدمات سازمان در اجرای پروژه های سایر کلان شهرها.
3- توسعه بازار آسفالت و بتن RCC تولیدی سازمان در سطح شهرهای حاشیه ای تهران.
4- بازسازی و نوسازی کارخانجات تولید آسفالت و کاهش قیمت تمام شده در تولید.
5- افزایش ظرفیت تولید آسفالت و بتن به منظور کاهش وابستگی به درآمدهای شهرداری.
6- مشارکت در حوزه های تولیدی با شرکت های خصوصی، دولتی و تشکیل واحد مستقل تولید و اجرای آسفالت.
7- نوسازی و بهسازی ماشین آلات، تجهیزات و کارخانجات بر اساس تکنولوژی های نوین.
8- نوسازی و بهسازی کارخانجات تولید آسفالت منطبق با قوانین زیست محیطی.
9- واگذاری یا فروش ماشین آلات فرسوده به روش های مختلف مانند اجاره به شرط تملیک به پیمانکاران.
10- نظام مدیریت پیمانکاران و خاتمه پروژه های پیاده سازی شده.
11- توسعه و بهره گیری از ظرفیت های پیمانکاری کشور.
---------------------------------------------------------------------------
اهـداف سازمان:
ارتقای كمی و كيفی اجرای پروژه های عمرانی در قياس عملكرد فرامنطقه ای شهرداری تهران به جهت تأمين سرانه های عمومی و خدماتی متناسب با نیازهای جمعيتی شهر و در چارچوب بودجه مصوب شورای اسلامی شهر تهران.
---------------------------------------------------------------------------
فعالیت های سازمان طبق ماده پنج اساسنامه:
الف: مطالعات کاربردی، برنامه ریزی و مدیریت اجرایی و ساخت پروژه های عمرانی.
ب: برنامه ریزی و مدیریت جهت خرید و فروش، اجاره، رهن و استیجاره ماشین آلات، مصالح، لوازم و تجهیزات مورد نیاز جهت اجرای پروژه های عمرانی در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه.
ج: برنامه ریزی و مدیریت جهت خرید و فروش، اجاره، رهن و استیجاره املاک واقع در طرحهای توسعه شهری.
د: سرمایه گذاری و مشارکت با بانک ها و موسسات مالی و اعتباری واجد شرایط با تائید شهرداری تهـران و در چارچوب بودجة مصوب سازمان.
ه: انجـام معاملات و انعقاد قـراردادهای لازم در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه در راستـای تحقق موضوع فعالیت سازمان.
و: سرمایه گذاری و مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی ذیصلاح در اجرای پروژه های عمرانی.
ز: نظارت بر چگونگی واگذاری پروژه های عمـرانی به پیمانکاران ذیصـلاح در چارچوب قوانین و مقـررات موضوعه به ویژه مصوبات شورای اسلامی شهر تهران.
ح: نظارت دقیق بر عملکرد اجرایی پیمانکاران مرتبط با سازمان در اجرای پروژه های عمرانی واگذار شده با توجه به برنامه های مصوب سازمان.
ط: هماهنگی و همکاری با کلیه نهاد های دولتی، عمومی، نظامی، قضایی و مدنی مرتبط با موضوع فعالیت سازمان در اجرای پروژه های عمرانی.
---------------------------------------------------------------------------
ظرفیت ها و نقاط قوت سازمان:
- نیروی انسانی متخصص و با تجربه.
- کارخانجات آسفالت و RCC با ظرفیت قابل توجه تولید با قیمت بهینه.
- توان کارفرمایی مدیریت اَبر پروژه های عمرانی.
- در اختیار داشتن ظرفیت و ماشینآلات راه سازی.
- مهارت بکارگیری از توان مهندسی پیمانکاران و مشاوران.
- توان اجرایی پروژههای عمرانی به صورت امانی.
- ظرفیت مناسب اختیارات تفویض شده.
- سطح اعتماد بالای مشتریان.
- بکارگیری بهترين روشها در واحدهای تخصصی در سازمان.
- ساختار سازمانی چابک و متناسب با ماموریت ها.
- رعایت الزامات HSE در سازمان.
- توان واکنش در بحران های حوزه شهری.
---------------------------------------------------------------------------
ماموریت های سازمان:
الف) تکمیل و توسعه شبکه بزرگراهی شهر تهران در قالب احداث:
584 کیلومتر بزرگراه شهری
22.1 کیلومتر تونل شهری
370 دستگاه پل
ب) مدیریت نظارت و اجرای مراکز تفریحی و رفاهی از جمله احداث دریاچه شهدای خلیج فارس، بوستان ولایت، بوستان یاس و پارک هرندی (بر اساس ماموریت های محوله).
ج) یکی از ماموریت های مهم سازمان، نگهداشت شبکة بزرگراهی است که بصورت مستمر در قالب تعمیر و نگهداری، توسط معاونت اجرایی سازمان صورت می پذیرد. در حال حاضر سازمان با راندمان 70%، ظرفیت تولید 000ر200ر1 تن آسفالت را در سال دارد.
د) یکی دیگر از ماموریت های مهم سازمان، کمک در شرایط بحران حادث شده در شهر تهران است.
---------------------------------------------------------------------------
نگهداشت از پروژه های عمرانی بهره برداری شده شهر تهران:
ساخت و احداث پروژه های عمرانی (بزرگراه، تقاطع های غیرهمسطح، تونل و ابنیه) درکلان شهر تهران جدای از مسائل حاشیه ای چون معارض ملکی، معارض شهری (گاز، تلفن، آب، برق و...) هزینه بسیار هنگفت و قابل توجهی را به شهرداری و متعاقب آن به شهروندان تحمیل می نماید.
پروژه های عمرانی بهره برداری شده شهر تهران که تعدادشان نیز چشمگیراست، عمدتاً در درون بافت شهر تهران و حریم های مسکونی می باشد که اجرای آنها هزینه های بسیار هنگفتی را در پی داشته و با توجه به شرایط اقتصادی امروز اجرای مشابه هر کدام، فوق العاده هزینه بر است. پس توجه به وضعیت و چگونگی آنها امری ضروری است.
این پروژه ها که هر کدام نقش کلیدی در روانی ترافیک و تسهیل آمد و شد شهروندان را ایفاء می کنند در اثر ترددهای بیشمار روزانه خودروها دستخوش آسیب قرار داشته و در صورت عدم توجه به سلامت و کیفیت آنها جدای از خطرات ناگوار غیرمترقبه، هزینه های سرسام آوری را به شهروندان تحمیل خواهد کرد. لذا ضرورت توجه و رسیدگی به این سرمایه های با ارزش شهری از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نگهداری صحیح و اصولی در بازه های زمانی مناسب، تضمینی بر حفظ این سرمایه های گران قیمت در شهرداری تهران است که این مورد به دلیل وجود مسائل فنی و مهندسی پیچیده از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و در برنامه های این سازمان قرار دارد.
---------------------------------------------------------------------------
برخی از پروژه های سازمان مهندسی و عمران شهر تهران در ادوار مختلف:
- بزرگراه شهید همت
- بزرگراه یادگار امام(ره)
- بزرگراه شهید حکیم
- بزرگراه شهید باکری
- بزرگراه شهید یاسینی
- بزرگراه آزادگان
- بزرگراه شهید همدانی
- پل کابلی جوادیه – راه آهن
- پل کابلی دسترسی به برج میلاد
- پل تلو - بزرگراه بابایی
- مجموعة پلهای باکری – آزاد راه کرج
- بزرگراه طبقاتی صدر
- مجموعه پلهای بزرگراه امام علی(ع)
- مجموعه پلهای جناح – شیخ فضل الله
- پلهای کاروانسرا سنگی 2 و 1
- تونل رسالت
- تونل توحید
- تونل نیایش
- تونل امیرکبیر
- تونل شهدای غزه
- زیرگذر جوادیه
- دریاچه شهدای خلیج فارس
- پل و دسترسی های شهر آفتاب
- و دهها پروژه بزرگ دیگر...

مجموعه پل های بزرگراه امام علی(ع) و بزرگراه شهید محلاتی