04/25/2014 - جمعه 5 ارديبهشت 1393    ورود به سایت
 
 
  معاونت  نهادهای وابسته  سازمان مهندسی و عمران شهر تهران  تونل نیایش
   
 
تونل نیایش
 
مشخصات فنی پروژه:

تونل های اصلی:
1- تونل شمالی طول رمپ: 360متر - طول تونل:2895 - طول کل: 3255
2- تونل جنوبی طول رمپ: 341متر - طول تونل:2599 - طول کل: 2940
3- تونل کردستان طول رمپ: 300متر - طول تونل:950 - طول کل: 1250
4- تونل 04 طول رمپ: 408متر - طول تونل:194 - طول کل: 602

مجموع: طول رمپ: 1409متر - طول تونل:6638 - طول کل: 8047

تونل های دسترسی و ارتباطی:
طول رمپ: 337متر - طول تونل:2381 - طول کل: 2718
کل پروژه :
طول رمپ: 1764متر - طول تونل:9019 - طول کل: 10765



مراحل اجرای تونل عبارتند از:


1- تحویل کارگاه از سوی کارفرما به پیمانکار
2- تجهیز اولیه کارگاه و ورود ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز حفاری
3- اجرای همزمان حفاری و نگهداری اولیه دسترسی‌های تونل اصلی با بهره بردن کامل از سيستم رفتارنگاري
4- اجرای تحکیمات مورد نیاز در محل برخورد تونل‌های دسترسی با تونل‌های اصلی
5- حفاری و تحکیم قسمت فوقانی که اجراي آن می‌تواند در 1 تا 3 بخش را شامل شود
6- حفاری و تحکیم قسمت کف که اجراي آن می‌تواند در 1 تا 4 بخش را شامل شود
7- حفاری و تحکیم قسمت قوس زیرین که در 2 مرحله اجرا می‌شود
8- در محل انشعاب‌ها همزمان با حفاری قسمت فوقانی، ریب نیز اجرا می‌شود
9- اجرای بتن مگر
10- اجرای سیستم زهکش تونل
11- عایق بندی کامل تونل
12- اجرای بتن پر کننده کف
13- اجرای بتن سازه‌ای کف (آرماتور بندی، قالب بندی و بتن ریزی)
14- اجرای بتن سازه ای سقف و دیواره (آرماتور بندی خود ایستا و جلوگیری از آسیب دیدن سیستم عایق‌بندی، قالب‌بندی و بتن‌ریزی)
15- اجرای معماری مبادی (پرتال) ورودی و خروجی
16- اجرای سیستم های برقی و مکانیکی مورد نیاز (سیستم‌های کنترلی، روشنایی، تهویه، تاسیسات و ...)
17- کف سازی و آسفالت و خط کشي
اجرای تابلو‌ها و علائم هشدار دهنده
محوطه سازی مورد نیاز در مبادی ورودی و خروجی

همزمان با کلیه عملیات فوق، عملیات کنترلی و تطابق عملیات اجرایی با طرح‌های مصوب، اعم از نقشه‌برداری، آزمایشات مختلف و ... انجام می‌شود.


تعداد شیفتهای کاری و آمار نیروی انسانی:

در بخش‌های اداری یک شیفت کاری 12 ساعته و در بخش‌های اجرایی با توجه به ماهیت و سختی کار 2 شیفت کاری 12 ساعته یا 3 شیفت کاری 8 ساعته
آمار نیروی انسانی در ماه اول پروژه 474 نفر شامل: 450 نفر پرسنل پیمانکاران، 20 نفر نظارت و 4 نفر کارفرما بصورت حضور مستقیم در پروژه و با احتساب نیرو های غیر مستقیم بالغ بر 650 نفر
آمار نیروی انسانی در پیک کاری پروژه4798نفر شامل: 4740 نفر پرسنل پیمانکاران، 53 نفر نظارت و 5 نفر کارفرما بصورت حضور مستقیم در پروژه و با احتساب نیرو های غیر مستقیم بالغ بر 6000 نفر


تاریخ شروع و پایان عملیات:

شروع مطالعات1385، شروع پیش نیاز عملیات اجرایی 04/1388 و آغاز عملیات حفاری تونل‌های اصلی 06/فروردين/1390(با حضور شهردار محترم تهران در حالی که تنها بخشی از تونلهای دسترسی حفاری شده بودو پیشرفت پروژه معادل 7/12 درصد بود.)
بهره برداری از تونل شمالی: 28/بهمن/1391
بهره برداری از تونل جنوبی: 01/اردیبهشت/1392


مجریان پروژه:

کارفرما : معاونت فنی وعمرانی شهرداری تهران
مجری طرح : سازمان مهندسی و عمران شهر تهران
مشاور/ نظارت : مشاركت مهندسین مشاور پژوهش عمران راهوار- D2 Consult اتریش
پیمانکار بخش غربی : مشارکت مجتمع عمرانی ایرانشهر- شرکت ساختمانی تابلیه
پیمانکار بخش شرقی : قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) قرب نوح (ع) – مؤسسه حراء



احجام و رکوردهای کاری:

حجم کل حفاری: 1،100،000مترمکعب
حجم خاکبرداری: 200،000مترمکعب
حجم بتن ریزی: 270،000مترمکعب
وزن کل آرماتور: 60،000 تن

رکورد احجام حفاری:
 7 هزار متر مکعب در روز
41 هزار متر مکعب در هفته
127 هزار متر مکعب در مهر ماه 1390
933 هزار متر مکعب در سال 1390

رکورد احجام بتن ریزی:
19 متر مکعب در روز
5/9 هزار متر مکعب در هفته
37 هزار متر مکعب در مرداد ماه 1391
223 هزار متر مکعب در سال 1391
اجراي 90 مترطول بتن توسط یک قالب درمدت يک هفته


تعداد ماشین آلات / قالبها:

کل ماشین آلات:
432 دستگاه شامل:
سنگین: 240 دستگاه / نیمه سنگین: 152 دستگاه / سبک: 40 دستگاه

تعدادکل قالبها:
17 ست قالب شامل:
8 ست قالب خارجي قابل تبديل جهت اجراي مقاطع 2 خط و 3 خط و 4 خط
5 ست قالب داخلي براي اجراي مقاطع 2 خط
2 ست قالب داخلي بسيارويژه جهت اجراي بايفورکيشن ها (باقابليت حرکت طولي وعرضي وکاهش/افزايش عرض)
2 ست قالب داخلي براي دسترسي ها


تعداد ورودی ها و خروجی ها:

ورودی‌های تونل:
1-    مسیر غرب به شرق بزرگراه نیایش (مقابل شهرک فجر)
2-    مسیر جنوب به شمال بزرگراه کردستان (انتهای شمالی بزرگراه کردستان)
3-    انتهای مسیر شرق به غرب بزرگراه صدر قبل از بزرگراه مدرس (ورودی از پل طبقاتی)

خروجی‌های تونل:

1-    مسیر شرق به غرب بزرگراه نیایش (بعد از پل کردستان)
2-    مسیر شمال به جنوب بزرگراه کردستان (انتهای شمالی بزرگراه کردستان)
3-    ابتدای مسیر غرب به شرق بزرگراه صدر(خروج به پل طبقاتی)

مسيرهاي اضطراري خروج به سطح (پياده رو و سواره رو)
1- خروجي به خيابان وليعصر در مجاورت درب اصلي پارک ملت
2- خروجي به بلوار گلشهر
3- خروجي به خيابان ناهيد در مجاورت خروجي بزرگراه مدرس به بزرگراه صدر
4- خروجي تونل کردستان به بزرگراه کردستان

مسيرهاي اضطراري بين تونلي (پياده رو و سواره رو)
1- چهار مسير اضطراري بين تونل‌هاي شمالي و جنوبي (حد فاصل خيابان وليعصر تا بزرگراه مدرس) در فواصل هر 250 متر
2- خروجي از تونل جنوبي به تونل کردستان به بلوار گلشهر

مسیر‌های اتصالی سواره رو بین دو تونل شمالی و جنوبی در مواقع اضطراری :
1- مسیر اتصالی نونهالان
2- مسیر اتصالی پارک ملت
3- مسیر اتصالی زیر پل کردستان


کارگاه‌های مختلف پروژه:

کارگاه‌های بخش غربی:



کارگاه نیایش
کارگاه نیایش در غربی‌ترین نقطه پروژه و در باند میانی بزرگراه نیایش واقع شده است.

کارگاه یاسمی
کارگاه یاسمی در ضلع شمالی خیابان یاسمی و ضلع غربی بزرگراه کردستان واقع شده است.

کارگاه کردستان
کارگاه کردستان در محدوده تقاطع بزرگراه کردستان با بزرگراه نیایش و در زیر پل کردستان واقع شده است که خود شامل سه کارگاه حفر تونل می‌باشد:
* تونل دسترسی 00 (از زیر پل کردستان جهت دسترسی به تونل‌های اصلی)
* تونل کردستان (در زمان بهره برداری خروجی تونل شمالی به سمت بزرگراه کردستان-جنوب خواهد بود)
* تونل 04 (در زمان بهره برداری ورودی تونل جنوبی از سمت بزرگراه کردستان-شمال خواهد بود)
* تونل دسترسي کردستان (در زمان بهره برداری به عنوان خروجي اضطراري تونل کردستان به سطح خواهد بود)

کارگاه ولیعصر
کارگاه ولیعصر به موازات خیابان ولیعصر و در شمال شرقی پارک ملت واقع شده است. تونل دسترسی از کارگاه ولیعصر دارای طول حدود 292 متر است. 112 متر از این مسیر به صورت مستقیم و در امتداد شمال-جنوب و با نام تونل دسترسی شمالی است که دسترسی به تونل شمالی را میسر می‌سازد، همچنین در 50 متری از پرتال تونل دسترسی، تونل دیگری به شکل U و به طول 180 متر، با نام تونل دسترسی جنوبی، دسترسی به تونل جنوبی را ممکن می‌کند.


کارگاه‌های بخش شرقی:




کارگاه گل آذین
کارگاه گل آذین در تقاطع خیابان آفریقا و خیابان گل آذین قرار گرفته است. از طریق شفتی به عمق 44 متر و یک تونل دسترسی به طول 3/28 متر، دسترسی به تونل شمالی میسر میشود.

کارگاه گلشهر
کارگاه گلشهر در خیابان گلشهر قرار گرفته که فضایی شامل 3692 متر مربع را شامل می‌شود.

کارگاه نونهالان
تونل دسترسی از کارگاه پارک نونهالان دارای طول حدود 6/304 متر و رمپی به طول 50 متراست. این تونل در راستای جنوب شرقی تا شمال غربی بوده و کارگاه نونهالان را به تونل 11 (خروجی تونل جنوبی به بزرگراه صدر) می‌رساند.

کارگاه صدر
کارگاه صدر در شرقی‌ترین نقطه پروژه و در شمال بزرگراه صدر واقع شده است.


پیشرفت روزانه پروژه:

* حفاری6658 متر طول تونل اصلی و دوراهه (3 دو راهه برای اولین بار در تونل‌های شهری ایران) در کمتر از 12 ماه با میانگین 5/18 متر طول در روز يا 4000 متر مکعب در روز
* بتن ریزی 6658 متر طول تونل اصلی و دوراهه (5 دو راهه برای اولین بار در تونل‌های شهری ایران) در حدود 7 ماه با میانگین 30 متر طول در روز


سيستم‌هاي بهره برداري:

سیستم زهکشی و سیستم جمع آوری آبهای سطحی
- لوله های طولی با قطر 200 میلیمتر پشت لایه عایق در دو سمت دیواره
- لوله های عرضی با قطر 160میلیمتر جهت اتصال منهول و لوله های طولی
- لوله های شستشوی لوله های طولی در طرفین تونل در  هر 50 متر
- منهول هر 100 متر یک عدد
- لوله طولی جمع آوری آبهای سطحی با قطر 315 میلیمتر
- لوله طولی جمع آوری آبهای سطحی با قطر 400 میلیمتر

سیستم انتقال آبهای تونل
- کانال جمع آوری آبهای سطحی با ابعاد 20 در 20سانتیمتر
- کانال جمع آوری آبهای سطحی (کانیوو)
- منهول هر 100 متر یک عدد
- لوله طولی جمع آوری آبهای سطحی با قطر 315 میلیمتر
- لوله طولی جمع آوری آبهای سطحیبا قطر 400 میلیمتر
- چربی گیر با ظرفیت 50 متر مکعب

اتاقک اضطراری
- شامل درب ضد حریق، تابلو برق ، تلفن اعلام وضعیت اضطراری، شاسی اعلام خطر

درب های خروجی اضطراری
- درب ضد حریق و قابل کنترل از طریق سیستم هوشمند
- امکان تردد ماشین های سواری

سیستم روشنایی        
- نوع چراغ: بخارسدیم با توان 150، 250 و 400 وات
- نوع کابل: 4 در 6 میلیمترمربع، 4 در 10 میلیمترمربع مقاوم دربرابرحریق به مدت یکساعت ونیم دردمای 950 درجه سانتیگراد

سیستم آتشنشانی
2 ايستگاه پمپاژ شرقي و غربي که هر يک شامل
- سازه زیر زمینی با زیر بنا 200 متر مربع
- حجم مخزن 120 متر مکعب
- دارای یک پمپ دیزل و 3 پمپ آبرسانی و 4 پمپ آتشنشانی

خطوط لوله آتش نشاني
- لوله 6 اینچ درهردوسمت کندرو وتندروبالوپهای مربوطه
- اتاقک شیرهای هیدرانت
- شیرهای هیدرانت
- جعبه آتشنشانی حاوی: شلنگ آتشنشانی 30 متری متصل به لوله 4 اینچ و 2 عددکپسول اطفاحریق 6 کیلوگرمی

سیستم تهویه
- تعداد 63 دستگاه جت فن با توان اسمی 5/37 کیلو وات
- کابل مقاوم در برابر حریق به مدت یک ساعت و نیم در دمای 950 درجه سانتی گراد
- نوع کابل ها : کابل برق،کابل حرارتی، کابل سیگنال

سيستم کابل برق فشارقوی
- کابل: 1 در 120 میلیمترمربع مسی آرموردارآلومینیومی، ضدآب ودیرسوز
- سینیکابل

پستهای برق
8 پست برق به منظور تبديل برق 20 کيلو ولت به 40 کيلو ولت و توزيع آن براي تجهيزات به شرح ذيل
-  پست نیایش(W-S1)
-  پست دسترسی 00(A-S2)
-  پست ولی عصر(V-S3)
-  پست اضطراری 3 (C-S4)
-  پست گلشهر(G-S5)
-  پست نونهالان(N-S6)
-  پست صدر(S-S7)
-  پست کردستان(K-S8)

ساختمان کنترل
شامل دو بخش اصلی و پشتيبان:
مشخصات ساختمان اصلي
-  زیربنا 1350 مترمربع
-  دوطبقه ویک زیرزمین
-  150 مترمربع اتاق کنترل

مشخصات ساختمان پشتیبان
-  طبقه دوم پست کردستان
-  مساحت 200 مترمربع

سيستم کنترل هوشمند
دلايل نياز به سيستم:
با استفاده از سیستم SCADA و انواع سیستمهای کنترل شامل دوربین مدار بسته، تابلوهای راهنما، رادیو تونل و سنسور ها و ...، و با سناریو های از پیش تعریف شده درباره رویداد های مختلفی همچون حریق، تصادف، ترافیک و... تونل نیایش بصورت هوشمند کنترل خواهد شد.

اجزای این سیستم عبارتند از:




عايق بندي و آب بندي تونل نيايش:

دلايل نياز به سيستم:
* قرار گرفتن دو رشته تونل در مسير شرقي – غربي و تقريبا عمود بر مسير قناتها، کانالهاي و راه آبهاي زير زميني
* وجود پارک ملت و آبياري فضاي سبز موجود
* وجود انباره‌هاي فاضلاب

اجزاء سيستم
* جمع آوري و هدايت آبهاي نفوذ يافته بين جداره شاتکريت (تحکيم اوليه) و بتن نهايي (تحکيم نهايي) از طريق
* لوله‌هاي شيار دار عرضي در دو طرف جداره تونل و بر روي سطح شاتکريت
* لوله‌هاي عرضي و منهولها جهت انتقال آب به خط القعر پروژه و نهايتا انتقال به کانالهاي جمع آوري آبهاي سطحي
* استفاده از لايه ژئو تکستايل بر روي سطح شاتکريت شده تا محل نصب لوله هاي شياردار جهت هدايت آبها به لوله‌هاي شياردار و جلوگيري از آسيب ديدن لايه ژئو ممبران
* استفاده از لايه ژئو ممبران بر روي لايه ژئو تکستايل جهت جلوگيري از نفوذ آب به بتن نهايي
* بلوک بندي سيستم و استفاده از واتر استاپ بدين صورت که اگر به هر دليل شواهد نفوذ آب در زمان بهره برداري بر روي بتن نهايي در بخشي از تونل مشاهده گردد امکان تزريق در واتر استاپ وجود دارد و مجددا سيستم عايق بندي خواهد شد و از گسترش نفوذ آب به بلوک‌هاي مجاور جلوگيري خواهد نمود.


دوراهه (بايفورکيشن):

دلايل نياز به سيستم:
دوراهه کردستان: امکان انتخاب مسير براي خروج از تونل شمالي به سمت بزرگراه نيايش-غرب يا بزرگراه کردستان-جنوب
دوراهه پارکينگ: امکان انتخاب مسير براي خروج از تونل شمالي به سمت بزرگراه نيايش-غرب يا پارکينگ طبقاتي آتي الاحداث
دوراهه جنوبي: محل تلاقي ورودي از بزرگراه کردستان-شمال به تونل جنوبي


اجزاء سيستم:

حفاري و نگهداري اوليه:
حفاري مقطع 470 متر مربعي بدون هيچ سازه نگهدارنده مياني در زمين آبرفتي از طريق حفاري Multi Drifting
استفاده از سيستم ريب (تلفيق روش حفاري اتريشي و روش سنتي مشابه ايستگاه‌هاي مترو)
نگهداري اوليه با استفاده از سيستم لتيس گذاري و اجراي شاتکريت
استفاده کامل و به هنگام از رفتارنگاري تونل به منظور افزايش ايمني، سرعت و کاهش هزينه حفاري

پوشش نهايي:
اجراي کامل عايق بندي و سيستم‌هاي زهکش
اجراي سيستم پيش ساخته بجاي روش دستي آرماتوربندي
اجراي پوشش بتني با استفاده از بتن خود متراکم و با ضخامت 60 سانتيمتر

ويژگي‌:
بزرگترين مقطع دو راهه در آبرفت و در زير درياچه پارک ملت
استفاده از روش‌هاي ويژه جهت جلوگيري از تاثير زمان بر بودن اجراي دوراهه بر اجراي ساير بخش‌هاي تونل
استفاده از قالب بسيار خاص با طراحي و ساخت کاملا ايراني براي اجراي دو راهه ها با مقاطع بسيار بزرگ و متغير
(قالب امکان حرکت طولي و عرضي را داشته و همچنين امکان افزايش يا کاهش عرض را نيز داشت)


ويژگي‌هاي اصلي

1- استفاده کامل از روش حفاري NATM و استفاده از ابزار بندي کامل داخل تونل و ساختمان‌هاي مجاور پروژه (ابزاربندی 310 ساختمان) و استفاده کامل و جامع از نتايج رفتارنگاري
2-  حفاري در زمين آبرفت با روباره کم (روباره متوسط 18 متر–عرض حفاری تونلها 14 و 18 متر)
3-  وجود 3 دوراهي در تونل (بزرگترین دوراهی درآبرفت باعرض حفاری 31 متروارتفاع 19 متر)
4- کاهش زمان اجراي تقاطع تونل‌هاي دسترسي و اضطراري با تونل‌هاي اصلي به یک هفته درمقایسه بازمان اجرای آن در تونل‌هاي مشابه (1 ماه)
5-  عبور از زير بزرگراه مدرس باروباره 5 الی 8 مترباتونلی به قطر 18 متربدون هیچگونه تاثیردرترافیک بزرگراه مدرس
6-  اتصال تونلها باخطای کمتر از 2 سانتیمتر در سه محور
7-  عایقبندی کامل تونل
8- اجراي کمترين ضخامت پوشش نهايي ممکن براي اولین باردرایران با 50سانتیمترضخامت پوشش نهایی تونل اصلی و استفاده از قاب خمشی ویژه
9-  استفاده ازسیستم ترکیبی آرماتورپیش ساخته بجای استفاده از روش‌هاي مرسوم آرماتوربندی
10-  استفاده از 120 هزار مترمکعب بتن خودتراکم
11-  ثبت رکورد‌هاي اجراي بتن ريزي توسط يک قالب 10 متري (بازکردن قالب سقف ودیواره درمدت 8 ساعت و اجراي 90 متر طول بتن در يک هفته)
12-  استفاده ازآخرین استانداردهای روزاروپا درتونلسازی مانند PIARC2011



  
  صفحه اصلی  |  نقشه سایت  |  ارتباط با ما

حق انتشار اطلاعات برای معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران محفوظ است.
Privacy Statement | شرایط استفاده