05/02/2016 - دوشنبه 13 ارديبهشت 1395

ورود اعضا

» پروژه ها » سازمان مهندسی و عمران » آسفالت


موقعیت مکانی کارخانه های آسفالت 6 ،7 و 9

خطوط تولید آسفالت كارخانه‌های 6، 7 و 9 سازمان مهندسی و عمران شهر تهران، در زمینی به مساحت 15 ‌هکتار در بزرگراه فتح - خیابان شهدای صنایع فلزی - روبروی مخابرات شهید محسنیان و مسير ورودی شهرك‌ شادآباد قرار‌گرفته‌اند.



کارخانه آسفالت شماره 6

کارخانه آسفالت شماره 6 قدیمی‌ترین واحد تولید آسفالت سازمان مهندسی و عمران شهرتهران بود. ظرفیت تولید این واحد كه محصول کشور ایتالیا است، 120 تن آسفالت در روز بود و این خط تولید به‌ صورت طولی طراحی و مونتاژ‌شده بود. نیاز روزافزون به آسفالت در پروژه‌های عمرانی شهر تهران سبب‌ شد تا کارشناسان واحد نگهداری و آسفالت سازمان مهنـدسـی و عمـران شهـر تهـران بـه فکـر احیای خط تولید شمـاره 6 بیفتند.
بنابراین تمام سیستم‌ها و قطعات‌ موجود در این واحد تولیدی مورد بازبینی، کنترل و تعمیر قرار‌گرفت و به‌منظور دستیابی به استانداردهای قابل‌قبول در زمینه ميزان آلایندگی و کنترل کیفیت گازهای خروجی، سفارش تولید و نصب فیلترهای جدید داده شد.
مرمت و بهسازی خط تولید شماره 6 با احداث یک سایت جدید بـرای ایـن واحـد تولیـدی همراه شد. به‌ این ترتیب عملیات خاکبرداری محل جدید كارخانه انجام‌شده و متعاقب انتقال 6هزار متر‌مکعب خاک و مصالح دپو‌ شده، تلاش بـرای احـداث فـونداسیـون و کف‌سازی سایـت آغاز شد. سایت جدید در شمال مجموعه شادآباد قرار‌گرفته و در جانمایی آن به‌مواردی چون نزدیکی به شبکه انتقال‌گاز، کانال برق و سهولت در جمع‌آوری و هدایت آب‌های‌سطحی توجه‌شده است.
این در‌حالی است که انتقال خط‌ تولید شماره 6 به سایت جدید، به جداسازی کلیه قطعات، انتقال و مونتاژ دوباره آنها نياز داشت. برای اجرای این عملیات تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده‌ شد تا ضمن چینش و شماره‌گذاری منظم قطعات، تمام اجزا یک‌بار دیگر مورد ارزیابی قرار‌گیرند و از مدت‌زمان جدا‌سازی و انتقال این سیستم، به‌عنوان فرصتی برای مرمت و تعمیرات دقیق‌تر قطعات استفاده شد.
سپس در خردادماه سال 1392 کارخانه شماره 6 آسفالت سازمان مهندسی و عمران پس از طی یک دوره تعمیر و نوسازی اساسی راه اندازی شد و به ظرفیتی معادل تولید 120 تن آسفالت در ساعت دست یافت.



کارخانه آسفالت شماره 6 بعد از نوسازی


کارخانه آسفالت شماره 7

كارخانه آسفالت شماره 7، یک کارخانه‌ آلمانی با ظرفیت‌تولید 200 تن آسفالت در روز می‌باشد که چندی قبل تمام سیستم‌های آن، مورد بازنگری و نوسازی قرار گرفته‌است. میزان آلایندگی این کارخانه از‌طریق کارگذاری فیلترهای غبارگیر کاهش‌یافته و هم‌اکنون در‌حد استانداردهای قابل‌قبول است. اين خط‌ تولید به‌ صورت طولی طراحی و مونتاژ‌شده و از این‌رو فضايی در حدود 500 مترمربع را اشغال‌کرده است.



کارخانه آسفالت شماره 7


كارخانه آسفالت شماره 9

کارخانه آسفالت شماره 9 که جدیدترین واحد تولید آسفالت محسوب می شود، محصول یک کمپانی معتبر سوئیسی است که اواخر سال 1387 به کشور وارد و نصب ‌شده‌ است. این خط‌ توليد با بهره‌گیری از آخرین تجهیزات کاهش‌ آلایندگی، موفق به‌ اخذ استاندارد یورو  2007 شده و سیستم‌های کنترل آلایندگی آن به‌طور‌ مستمر، کیفیت گازهای‌خروجی را پایش‌ می‌کنند. ساختار برجی‌ شكل خط‌ تولید شماره 9 سبب اشغال یک فضای 30 متر در 30 متر شده که در نوع خود یک کارخانه آسفالت‌ با سطح‌ اشغال محـدود محسوب می‌شود.
کلیه سیستم‌های مربوط‌ به کنترل تولید و آزمایش‌های ‌کیفی در این کارخانه به‌‌صورت دیجیتال و مکانیزه بوده و در آن از روش‌های دستی و متکی به کارگر خبری نیست. به‌عبارت ديگر اين واحد‌ توليدی دارای اتاق‌ كنترل تمام‌ مكانيزه و اتوماتيك مي‌باشد و قادر است به‌ طور روزانه 240‌تن آسفالت تولید‌ کند که طبعاً نوع محصول بر اساس طرح‌ اختلاط و موارد مصرفی، متنوع خواهد بود.




کارخانه آسفالت شماره 9


لیست ماشین آلات و تجهیزات کارخانه های 6 ،7 و 9 آسفالت

کارخانه آسفالت شماره 8 و دستگاه سنگ شکن

کارخانه آسفالت شماره 8 واقع در گرمدره: جاده شهریار - جاده معادن می باشد.



کارخانه آسفالت شماره 8


دستگاه سنگ شکن کارخانه شماره 8 آسفالت سازمان مهندسی و عمران شهر تهران، روز اول آبان ماه سال 1393 به بهره برداری رسید.
با تعمیر اساسی و راه اندازی مجدد دستگاه سنگ شکن کارخانه شماره 8 آسفالت، ظرفیت تولید مصالح رودخانه ای آسفالت در کارخانجات سازمان مهندسی و عمران به 180 تن در ساعت رسیده و در نتیجه نیاز کارخانجات آسفالت این سازمان به مصالح مذکور به طور کامل مرتفع شد.
کیفیت تولیدات دستگاه سنگ شکن کارخانه شماره 8 آسفالت، متعاقب بهسازی و تعمیرات اساسی دستگاه به شکل قابل ملاحظه ای افزایش یافته و با استاندارهای فنی تعیین شده در آیین نامه های مربوطه مطابقت دارد. می توان امیدوار بود تولید مصالح شکسته و با کیفیت در دستگاه سنگ شکن کارخانه شماره 8 ، کیفیت و دوام روکش آسفالت معابر شهر تهران را از آنچه هست، بیشتر کند.




دستگاه سنگ شکن کارخانه شماره 8 بعد از بهسازی

 

لیست ماشین آلات و تجهیزات کارخانه 8 آسفالت و سنگ شکن

کارخانه شماره 4 بتن غلتکی (آسفالت بتنی)

کارخانه آسفالت بتنی واقع در آزادگان، ضلع جنوب غربی میدان جهاد - نبش شهرک گلریز می باشد.

اهمیت کیفیت عملیات تحکیم بستر در پروژه های روسازی، به ویژه در معابری که مورد تردد وسایط نقلیه سنگین قرار می گیرند، استفاده از رویه های بتن غلتکی (آسفالت بتنی یا RCC) را که باعث افزایش دوام و کیفیت روکش معابر و کاهش هزینه های نگهداری آن می شود را طلب می کند.
کارخانه شماره 4 بتن غلتکی (آسفالت بتنی یا RCC) سازمان مهندسی و عمران شهر تهران محصول یکی از شرکت های معتبر ساخت خطوط تولید آسفالت و آسفالت بتنی در دنیا است که به لحاظ ملاحظات زیست محیطی از استانداردهای روز دنیا برخوردار است و علاوه بر تولید آسفالت بتنی، قادر به بازیافت آسفالت به روش سرد کارخانه ای می باشد؛ در این روش علاوه بر فراهم کردن امکان استفاده مجدد از تراشه های آسفالت، به دلیل عدم پخت دوباره تراشه ها، از تولید گازهای آلاینده در فرآیند بازیافت آسفالت پیشگیری می شود.
در روش روسازی با استفاده از آسفالت بتنی، حجم آسفالت مصرفی به شدت کاهش می یابد چرا که رویه بتنی جایگزین لایه بیندر می شود.
در حالی که دوام و ماندگاری روکش های آسفالتی به شدت تابع میزان بارگذاری و شرایط آب و هوایی است، روسازی های بتنی در شرایط متغیر جوی و ترافیکی، دارای رفتار نسبتا ثابتی هستند. از این رو روسازی بتنی مسیرهای ویژه خطوط اتوبوس های تندرو در دستور کار سازمان مهندسی و عمران شهر تهران قرار گرفته است و در حال حاضر اقدامات مربوط به مطالعه و طراحی روسازی بتنی این مسیرها در دستور کار قرار دارد.
کارخانه شماره 4 تولید آسفالت بتنی قادر است در هر ساعت 260 تن آسفالت بتنی تولید و نیاز پروژه های روسازی شهرتهران به این نوع بتن را برطرف کند.


کارخانه شماره 4 بتن غلتکی(آسفالت بتنی)

چگونگی فرآیند تولید آسفالت

پس‌ از انفجار در معادن‌ كوهی، مصالح مورد‌ نیاز به‌صورت لاشه‌ سنگ و سنگدانه به کارخانه تولید آسفالت منتقل و دپو می‌شود. لاشه سنگ‌ها باید ابتدا در دستگاه سنگ‌شکن شکسته و دانه‌بندی شوند. دانه‌بندی‌ مصالح در اندازه‌های مختلف و بنا بر نیازهای متفاوت صورت‌می‌گیرد. بنا‌براین مصالح دانه‌بندی شده به‌صورت مجزا از هم دپو‌ می‌شوند و خط تولید قادر‌است بر‌ اساس نوع محصول‌ تولیدی، از هر نوع سنگدانه‌ها به‌میزان مورد‌نیاز برداشت کند.
فرآیند تولید با‌ انتقال مصالح‌سنگی از مخازن نگهداری اوليه به‌ کوره‌دوار آغاز‌می‌شود تا مصالح به‌ اندازه كافی مورد حرارت‌ قرارگيرند. دراين مرحله عمليات غبارگيری به‌طور همزمان انجام‌شده و پس‌ از آن مصالح حرارت‌دیده دوباره در بخش‌های بعدی فرآیند تولید، دانه‌بندی می شوند. حالا مصالح آماده‌‌شده‌اند تا پس از توزین، در میکسر قرار‌گرفته و با قیر مخلوط شوند.
با تکمیل فرآیند اختلاط قیر با سنگدانه‌ها، آسفالت آماده بارگیری و حمل به‌محل پروژه می شود. واحدهای توليدی کـارخانجـات‌ آسفالت سازمان مهندسی و عمران شهر تهران با دارا بودن سيستم‌هاي سیلوی‌گرم، اين قابلیت را دارند تا  ‌حجم قابل‌ ملاحظه‌ای از مصالح توليد‌شده را تا زمان بارگيری نگهداری كنند. این واحدها همچنین با برخورداری از سیستم اویل هیتر، قادرهستند قیر‌مصرفی را با‌استفاده از حرارت غیر‌مستقيم‌ آماده ‌مصرف نمايند.
استفاده از حرارت غیر‌مستقیم در عمل‌آوردن قیر علاوه بر اینکه مانع از سوختن قیر می‌شود، تأثیرات زیست‌محیطی مثبتی نيز به‌همراه دارد.

آزمایش‌های کنترل‌ کیفی؛ جزء‌ لاينفك فرآیند تولید

آزمایش‌های کنترل‌کیفی از مهمترين‌ مراحل و البته گام‌های‌ نخستين فرآیند تولید‌ آسفالت آغاز‌ می‌شود. در‌واقع مصالح‌سنگی از معادنی تهیه‌ می‌شوند که از آزمون‌های كانی شناسی، مقاومت‌ فشاری، مقاومت‌ سايشی و جذب‌ آب سربلند بيرون بيايند.
در ماه‌های اخیر بخش‌ اعظم مصالح مورد‌ استفاده در کارخانجات آسفالت سازمان مهندسی و عمران شهر تهران از معادن دره اسب‌چران در شرق استان تهران تهیه‌ شده که از نوع سنگ‌ آهک دولومیتی و در‌واقع از مصالح با‌ کیفیت برای تولید آسفالت است. استفاده از‌ این مصالح که تا میزان قابل‌توجهی باعث صرفه‌جویی در مصرف‌ قیر و افزایش‌ دوام محصول‌ تولیدی می‌گردد، تاکنون در پروژه‌های در‌دست‌ اجرای ادامه بزرگراه یادگار امام و پل دسترسی غربی برج میلاد مورد استفاده قرار گرفته‌است. بدون‌شک پایش شرایط این طرح‌های‌عمرانی در آینده، شاخصی برای سنجش میزان موفقیت تلاش‌های صورت‌گرفته به‌منظور افزایش کیفیت‌آسفالت خواهد بود.
اما در میان تمام آزمون‌های مطرح در زمینه کنترل‌ کیفیت ‌آسفالت‌گرم كه در آئين‌نامه روسازی آسفالتي راه‌های ايران مورد تأكيد قرارگرفته، بايد به آزمون‌هايی همچون آزمون دانه‌بندی مصالح‌سنگی، مشخصات‌ فيزيكی و مقاومتی مخلوط‌ آسفالتی (مارشال)، فضايی خالی مصالح‌ سنگی مخلوط‌ آسفالتی، درجه‌ حرارت آسفالت‌ توليدی، مقاومت در مقابل تغيير‌ شكل شياری و دوام مخلوط‌های آسفالتی در مقابل آب اشاره‌ كرد. علاوه بر اين، آزمايش‌های نسبت‌ وزنی فيلر به قير و درصد قير مصرفی براساس طرح اختلاط تهيه‌ شده، ازجمله آزمون‌های تصريح‌شده در آئين‌نامه روسازی آسفالتی راه‌های ايران است كه خوشبختانه تمامی آنچه ذكرشد درمركز مطالعات‌ ژئوتكنيك و مقاومت‌ مصالح شهرداری تهران و واحدهای زيرمجموعه آن بادقت موردانجام قرارمی گيرد.